Riktlinjer för försäkringsföretagens utredningsverksamhet
Försäkringsidén bygger på ett ömsesidigt förtroende mellan försäkringstagaren och
försäkringsföretaget, där försäkringsföretaget vid skaderegleringen bör kunna utgå
från att försäkringstagarens uppgifter är riktiga. Erfarenheten visar att det
förekommer att försäkringstagare lämnar oriktiga uppgifter i bedrägligt syfte.
Försäkringsbranschen har i likhet med andra samhällsviktiga funktioner ett ansvar
att förebygga brott och skydda försäkringstagarnas intressen.
försäkringsföretaget, där försäkringsföretaget vid skaderegleringen bör kunna utgå
från att försäkringstagarens uppgifter är riktiga. Erfarenheten visar att det
förekommer att försäkringstagare lämnar oriktiga uppgifter i bedrägligt syfte.
Försäkringsbranschen har i likhet med andra samhällsviktiga funktioner ett ansvar
att förebygga brott och skydda försäkringstagarnas intressen.
Mot denna bakgrund är det viktigt att försäkringsföretagen aktivt arbetar för att
upptäcka och förebygga försäkringsbedrägerier. Försäkringsbranschens utredningsverksamhet är således försäkringsbranschens bidrag till att ta ansvar för att
samhällets normer och lagar upprätthålls.
Rekommendation för försäkringsföretagens utredningsverksamhet - 1 juli 2023.pdf
Antagen av Svensk Försäkrings styrelse och träder i kraft 1 juli 2023.